Dotace na elektromobil 2024: Kolik můžete získat a jak na to

Dotace Na Nákup Elektromobilu

Aktuální výše dotace pro fyzické osoby

Pro fyzické osoby je v současné době k dispozici dotační program na pořízení elektromobilu, který nabízí velmi zajímavou finanční podporu. Maximální výše dotace může dosáhnout až 200 000 Kč na jeden elektromobil, přičemž tato částka nesmí přesáhnout 50 % z celkových způsobilých výdajů. Je důležité zmínit, že podpora se vztahuje pouze na nové vozidlo, které je registrováno v České republice a splňuje všechny požadované parametry.

Dotační program je nastaven tak, aby byl dostupný pro širokou veřejnost, přičemž žadatel musí být starší 18 let a mít trvalý pobyt na území České republiky. Při výpočtu konkrétní výše dotace se zohledňuje několik faktorů, včetně pořizovací ceny vozidla a jeho technických parametrů. Program je koncipován tak, aby motivoval k nákupu cenově dostupnějších modelů elektromobilů, což se odráží v nastavení podmínek podpory.

V rámci aktuálního dotačního období je stanoveno, že minimální výše podpory činí 100 000 Kč. Tato částka představuje základní podporu, kterou může získat každý žadatel splňující stanovené podmínky. Pro získání vyšší částky dotace je nutné splnit dodatečná kritéria, která se týkají především ekologického přínosu vozidla a jeho energetické účinnosti.

Systém vyplácení dotace je nastaven dvoukolově. V prvním kole žadatel předkládá žádost o podporu, která musí obsahovat všechny požadované náležitosti včetně předběžné kupní smlouvy nebo závazné objednávky. Po schválení žádosti má žadatel stanovenu lhůtu pro pořízení vozidla a jeho registraci. Teprve po splnění všech podmínek a doložení potřebných dokladů dochází k samotnému vyplacení dotace.

Je třeba zdůraznit, že výše dotace se může v průběhu programového období měnit v závislosti na dostupnosti finančních prostředků a počtu žadatelů. Aktuální alokace programu pro fyzické osoby činí 600 milionů korun, přičemž tato částka bude rozdělena mezi úspěšné žadatele až do vyčerpání dostupných prostředků.

Pro získání maximální výše dotace musí elektromobil splňovat specifické technické parametry. Mezi ně patří zejména minimální dojezd na jedno nabití, který musí být alespoň 200 kilometrů podle metodiky WLTP. Dále je důležitá maximální pořizovací cena vozidla, která nesmí přesáhnout stanovený limit, aby byl zachován princip podpory dostupnějších modelů elektromobilů pro běžné spotřebitele.

Žadatelé by měli věnovat pozornost také skutečnosti, že dotace se vztahuje pouze na první registraci vozidla a není možné ji kombinovat s jinými formami veřejné podpory na stejný účel. Program také stanovuje povinnost udržet vozidlo v majetku žadatele po dobu minimálně tří let od data první registrace.

Podmínky pro získání dotace na elektromobil

Pro získání dotace na pořízení elektromobilu je nutné splnit několik základních podmínek, které stanovilo Ministerstvo životního prostředí. Žadatelem může být fyzická osoba starší 18 let s trvalým pobytem v České republice nebo právnická osoba se sídlem na území ČR. Zásadním kritériem je, že vozidlo musí být zcela nové a pořízené od autorizovaného prodejce. Není možné žádat o dotaci na ojetý elektromobil nebo vůz koupený v zahraničí bez zastoupení v ČR.

Maximální výše podpory činí 200 000 Kč na jeden elektromobil, přičemž dotace může pokrýt až 50 % způsobilých výdajů. Důležitou podmínkou je také skutečnost, že žadatel musí být prvním majitelem vozidla a musí ho vlastnit minimálně tři roky od data pořízení. V případě předčasného prodeje vzniká povinnost dotaci vrátit. Vozidlo musí být registrováno v České republice a být určeno primárně k provozu na českých komunikacích.

Před podáním žádosti je nezbytné mít předběžně vybraný konkrétní model elektromobilu a disponovat závaznou objednávkou od prodejce. Žádost se podává elektronicky prostřednictvím informačního systému AIS SFŽP ČR, kde je nutné vyplnit všechny požadované údaje a přiložit potřebné dokumenty. Mezi povinné přílohy patří doklad o vedení bankovního účtu žadatele, na který bude dotace vyplacena.

Pro úspěšné čerpání dotace je také důležité dodržet stanovené termíny. Realizace projektu, tedy nákup a registrace vozidla, musí proběhnout do 12 měsíců od akceptace žádosti. Po zakoupení elektromobilu je nutné doložit fakturu, doklad o úhradě, technický průkaz a protokol o předání vozidla. Žadatel se také musí zavázat k pravidelnému využívání vozidla a jeho provozování převážně na území České republiky.

Ministerstvo životního prostředí klade důraz na ekologický aspekt celého programu. Proto je součástí podmínek také požadavek na využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro dobíjení vozidla, pokud je to technicky možné. Žadatel musí také prokázat, že má zajištěnou možnost dobíjení elektromobilu, ať už prostřednictvím vlastní dobíjecí stanice nebo smlouvou s poskytovatelem veřejného dobíjení.

V případě právnických osob a podnikatelů existují ještě další specifické podmínky. Musí splňovat kritéria pro poskytnutí podpory de minimis a nesmí být podnikem v obtížích. Zároveň nesmí mít žádné nedoplatky vůči státním institucím a musí mít vypořádané všechny závazky vůči státnímu rozpočtu a státním fondům. Pro firmy je také stanovena podmínka udržitelnosti projektu, během které musí zachovat účel, pro který byla dotace poskytnuta.

Kde a jak podat žádost

Žádost o dotaci na pořízení elektromobilu je možné podat výhradně prostřednictvím informačního systému AIS SFŽP ČR. Před samotným podáním žádosti je nezbytné se nejprve v systému zaregistrovat a vytvořit si uživatelský účet. K registraci budete potřebovat platnou e-mailovou adresu a následně si zvolíte přihlašovací heslo. Po úspěšné registraci obdržíte potvrzovací e-mail, ve kterém naleznete odkaz pro aktivaci vašeho účtu.

Parametr dotace Hodnota
Maximální výše dotace pro fyzické osoby 200 000 Kč
Maximální podíl dotace z ceny vozu 50%
Minimální doba vlastnictví vozu 3 roky
Typ podporovaného vozidla Nový elektromobil kategorie M1
Poskytovatel dotace Ministerstvo životního prostředí ČR
Administrátor programu Státní fond životního prostředí

Po přihlášení do systému AIS SFŽP ČR můžete začít s vyplňováním žádosti. V sekci Nová žádost vyberete příslušnou výzvu týkající se podpory nákupu elektromobilů. Systém vás postupně provede všemi potřebnými kroky. Je důležité mít předem připravené veškeré požadované dokumenty v elektronické podobě, zejména doklad o vlastnictví bankovního účtu, na který má být dotace zaslána, a technickou dokumentaci vozidla, které plánujete zakoupit.

Při vyplňování žádosti budete muset uvést detailní informace o plánovaném elektromobilu, včetně jeho přesné specifikace, předpokládané ceny a technických parametrů. Součástí žádosti je také uvedení informací o žadateli, tedy vašich osobních údajů, případně údajů o firmě, pokud žádáte jako právnická osoba. V případě podnikatelských subjektů je nutné doložit také dokumenty potvrzující oprávnění k podnikání.

Systém umožňuje průběžné ukládání rozpracované žádosti, takže není nutné vyplnit všechny údaje najednou. Můžete se k rozpracované žádosti kdykoliv vrátit a pokračovat ve vyplňování. Před finálním podáním žádosti důrazně doporučujeme všechny uvedené informace důkladně zkontrolovat, protože dodatečné úpravy již podané žádosti jsou značně omezené.

Po odeslání žádosti obdržíte na váš e-mail potvrzení o jejím přijetí včetně jedinečného identifikačního čísla žádosti. Toto číslo si pečlivě uschovejte pro budoucí komunikaci s fondem. Pracovníci SFŽP ČR vaši žádost posoudí a v případě zjištění nedostatků vás vyzvou k jejich odstranění prostřednictvím systému AIS. Na doplnění či opravu dokumentace máte standardně lhůtu 30 kalendářních dnů.

V průběhu hodnocení žádosti můžete sledovat její stav přímo v systému AIS SFŽP ČR. O výsledku hodnocení budete informováni elektronicky. V případě schválení žádosti obdržíte návrh smlouvy o poskytnutí podpory, kterou je nutné podepsat a odeslat zpět fondu. Po splnění všech podmínek a realizaci nákupu elektromobilu předložíte prostřednictvím systému závěrečnou žádost o platbu společně s požadovanými doklady, především fakturou za nákup vozidla a dokladem o jeho registraci.

Termíny podávání žádostí v roce 2024

Pro zájemce o dotace na pořízení elektromobilu v roce 2024 je klíčové znát přesné termíny podávání žádostí. Ministerstvo životního prostředí stanovilo několik důležitých období, během kterých lze žádosti podávat. První výzva začíná 1. března 2024 a potrvá do 30. dubna 2024. Během tohoto období mohou jak fyzické osoby, tak i podnikatelé předkládat své žádosti prostřednictvím online systému. Je důležité zmínit, že alokace pro toto období činí celkem 300 milionů korun.

Druhé kolo příjmu žádostí je naplánováno na období od 1. července do 31. srpna 2024. Pro toto období je vyčleněna částka 400 milionů korun, což představuje navýšení oproti prvnímu kolu. Žadatelé by měli věnovat zvýšenou pozornost přípravě dokumentace již v předstihu, jelikož zkušenosti z předchozích let ukazují, že alokované prostředky mohou být vyčerpány během několika prvních dnů od spuštění příjmu žádostí.

Závěrečné kolo podávání žádostí v roce 2024 je stanoveno na období od 1. října do 30. listopadu 2024. Pro toto období je připraveno dalších 300 milionů korun. Ministerstvo životního prostředí si vyhrazuje právo upravit termíny či alokace v závislosti na aktuální situaci a zájmu žadatelů. V případě nevyčerpání prostředků z předchozích kol může být alokace pro poslední kolo navýšena.

Zájemci by měli vzít na vědomí, že zpracování žádosti může trvat až 30 pracovních dní. Proto je důležité podat žádost s dostatečným předstihem před plánovaným nákupem elektromobilu. Systém příjmu žádostí bude otevřen vždy v první den výzvy od 10:00 hodin. Doporučuje se mít připravené veškeré podklady včetně elektronického podpisu již před samotným spuštěním příjmu žádostí.

V mezidobí mezi jednotlivými výzvami probíhá administrativní zpracování přijatých žádostí a případné doplňování chybějících dokumentů. Žadatelé mají možnost konzultovat své projekty s pracovníky Státního fondu životního prostředí, kteří poskytují odbornou podporu při přípravě žádostí. Důležité je také sledovat oficiální komunikační kanály ministerstva, kde jsou průběžně zveřejňovány aktuální informace o případných změnách či upřesněních podmínek dotačního programu.

Pro úspěšné podání žádosti je nezbytné splnit všechny formální náležitosti a mít připravené požadované přílohy včetně předběžné kupní smlouvy na elektromobil. Systém neumožňuje ukládání rozpracovaných žádostí, proto je nutné vyplnit a odeslat žádost v jednom kroku. V případě technických problémů je k dispozici telefonická podpora, která funguje v pracovních dnech od 8:00 do 16:00 hodin.

Dotace na elektromobily jsou jako sladká návnada na udičce. Lákají nás do budoucnosti, ale musíme si uvědomit, že každá investice má svou cenu a každá změna svůj čas.

Radovan Kovář

Maximální cena podporovaného elektromobilu

Při poskytování dotací na nákup elektromobilu je jedním z klíčových parametrů maximální pořizovací cena vozidla, která je stanovena na 1,5 milionu korun včetně DPH. Tato hranice byla určena s ohledem na dostupnost elektromobilů na českém trhu a zároveň snahu podpořit nákup vozidel střední třídy, která jsou dostupnější širšímu okruhu zájemců. Je důležité si uvědomit, že tato částka představuje konečnou cenu vozidla před odečtením dotace, přičemž samotná výše dotace může dosáhnout až 200 000 Kč pro fyzické osoby a až 300 000 Kč pro právnické osoby a podnikatele.

V současné době na český trh přichází stále více modelů elektromobilů, které se vejdou do tohoto cenového limitu. Výrobci automobilů reagují na rostoucí poptávku po cenově dostupnějších elektrických vozidlech a postupně rozšiřují svou nabídku. Do stanoveného limitu 1,5 milionu korun se vejde například Škoda Enyaq ve své základní výbavě, stejně jako některé modely značek Volkswagen, Hyundai či Kia. Je třeba zdůraznit, že stanovená maximální cena zahrnuje veškeré příplatkové výbavy a doplňky, které jsou součástí finální konfigurace vozidla.

Ministerstvo životního prostředí, které je garantem dotačního programu, stanovilo tento cenový strop s cílem zajistit efektivní využití veřejných prostředků a zároveň podpořit širší adopci elektromobility v České republice. Žadatelé o dotaci musí při výběru vozidla pečlivě zvážit nejen základní cenu, ale i cenu případné dodatečné výbavy, aby nepřekročili stanovený limit. V případě překročení maximální ceny není možné dotaci získat, a to ani na část odpovídající stanovenému limitu.

Pro potenciální zájemce o dotaci je důležité vědět, že do celkové ceny se započítávají i prvky, jako jsou metalický lak, větší kola, rozšířené asistenční systémy nebo lepší audiosystém. Při konfiguraci vozidla je proto nutné důkladně sledovat celkovou cenu a případně volit střídmější výbavu, aby byl zachován nárok na dotaci. Někteří prodejci elektromobilů v reakci na toto omezení připravují speciální výbavové pakety, které jsou optimalizovány právě s ohledem na dotační limit.

Stanovená maximální cena také reflektuje snahu státu podporovat především praktická a účelná vozidla, nikoliv luxusní modely prémiových značek. Tímto způsobem se dotační program snaží oslovit co nejširší spektrum potenciálních zájemců o elektromobilitu a přispět k rychlejšímu rozvoji elektromobility v České republice. Výše cenového stropu je pravidelně přezkoumávána a může být v budoucnu upravena v závislosti na vývoji trhu s elektromobily a celkové cenové hladiny.

Kombinace s dalšími dotačními programy

Při žádosti o dotaci na pořízení elektromobilu je důležité vědět, že existuje možnost kombinovat různé dotační programy pro maximalizaci finanční podpory. Žadatelé mohou využít souběh dotací z národních i evropských zdrojů, přičemž je nutné dodržet stanovené podmínky každého programu. Ministerstvo životního prostředí umožňuje kombinaci dotace na elektromobil s dalšími podporami, například s programem Nová zelená úsporám, pokud jsou splněny všechny předepsané náležitosti.

V případě podnikatelských subjektů je možné využít kombinaci dotace na elektromobil s programem Úspory energie v SZT, který podporuje modernizaci a ekologizaci firemních vozových parků. Při této kombinaci je však nutné důsledně sledovat maximální povolenou míru podpory, která nesmí přesáhnout stanovený limit pro danou velikost podniku a region. Podnikatelé mohou také využít synergických efektů s programem Technologie, který podporuje digitalizaci a modernizaci podnikání.

Pro obce a města existuje možnost kombinovat dotaci na elektromobil s programem EFEKT, který je zaměřen na úspory energie ve veřejném sektoru. Municipalities mohou získat dodatečnou podporu až 50 000 Kč na pořízení nabíjecí infrastruktury, pokud současně žádají o dotaci na elektromobil. Tato kombinace významně snižuje celkové náklady na přechod k elektromobilitě.

Fyzické osoby nepodnikající mají možnost využít kombinaci dotace s programem Čistá mobilita, který nabízí dodatečnou podporu na pořízení wallboxu pro domácí nabíjení. Při správném načasování žádostí lze dosáhnout významné úspory při pořízení elektromobilu a související infrastruktury. Je však třeba počítat s tím, že každý dotační program má své specifické termíny pro podání žádostí a vlastní administrativní proces.

Důležitým aspektem při kombinování dotačních programů je správné načasování a koordinace jednotlivých žádostí. Žadatelé musí pečlivě prostudovat podmínky každého programu a zajistit, aby se vzájemně nevylučovaly. Některé programy například vyžadují, aby byl projekt zahájen až po podání žádosti, zatímco jiné umožňují započetí realizace již před podáním. Proto je vhodné konzultovat plánovanou kombinaci dotací s odbornými poradci nebo přímo s poskytovateli dotací.

V neposlední řadě je třeba zmínit možnost využití daňových úlev a dalších benefitů, které se mohou s dotačními programy kombinovat. Například osvobození od silniční daně pro elektromobily nebo zvýhodněné sazby při pojištění vozidla mohou přinést dodatečné úspory. Tyto výhody nejsou považovány za veřejnou podporu a lze je tedy využít bez omezení v kombinaci s dotačními programy.

Proces schvalování žádosti o dotaci

Schvalovací proces žádosti o dotaci na pořízení elektromobilu představuje několik důležitých kroků, které je třeba pečlivě dodržet. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) posuzuje všechny žádosti v pořadí, v jakém byly do systému podány. Po úspěšném podání žádosti v elektronickém systému AIS SFŽP ČR obdrží žadatel potvrzení o přijetí žádosti. Následně probíhá formální kontrola, během které úředníci ověřují, zda žádost obsahuje všechny povinné náležitosti a přílohy.

V případě zjištění nedostatků je žadatel vyzván k jejich odstranění, přičemž na doplnění dokumentace má standardně lhůtu 15 kalendářních dnů. Pokud žadatel nedostatky ve stanovené lhůtě neodstraní, může být jeho žádost zamítnuta. Po úspěšném dokončení formální kontroly následuje věcné hodnocení žádosti, kde se posuzuje především splnění technických parametrů vozidla a oprávněnost žadatele.

Důležitým aspektem je také kontrola disponibilních finančních prostředků v rámci dané výzvy. V případě vyčerpání alokace může být žádost zařazena do zásobníku projektů. Pokud žádost úspěšně projde všemi kontrolami, SFŽP vydá rozhodnutí o poskytnutí dotace. Od tohoto okamžiku má žadatel jistotu, že finance obdrží, musí však dodržet všechny podmínky stanovené v rozhodnutí.

Po vydání rozhodnutí následuje fáze realizace, kdy žadatel může přistoupit k samotnému nákupu elektromobilu. Je důležité dodržet všechny parametry uvedené v žádosti, zejména typ vozidla a jeho technické specifikace. Po zakoupení vozidla musí žadatel předložit závěrečné vyúčtování projektu, které obsahuje faktury, doklady o úhradě a další požadované dokumenty.

SFŽP následně provede kontrolu závěrečného vyúčtování, při které ověřuje, zda byly dodrženy všechny podmínky dotace. Pokud je vše v pořádku, dochází k proplacení dotace na bankovní účet žadatele, obvykle do 30 dnů od schválení vyúčtování. V některých případech může být provedena i fyzická kontrola na místě, kdy úředníci SFŽP ověřují skutečný stav vozidla.

Je třeba mít na paměti, že celý proces schvalování může trvat několik měsíců, a proto je důležité počítat s dostatečnou časovou rezervou. Žadatelé by také měli věnovat zvýšenou pozornost všem podmínkám a termínům uvedeným ve výzvě a rozhodnutí o poskytnutí dotace. Nedodržení stanovených podmínek může vést k krácení dotace nebo v krajním případě k jejímu celkovému odebrání. Proto se doporučuje průběžně konzultovat případné nejasnosti s pracovníky SFŽP a pečlivě archivovat veškerou dokumentaci související s projektem.

Povinnosti žadatele po získání dotace

Po obdržení dotace na nákup elektromobilu vzniká žadateli několik zásadních povinností, které musí důsledně dodržovat. Příjemce dotace je povinen vozidlo provozovat minimálně po dobu tří let od data jeho pořízení. Během této doby nesmí automobil prodat, darovat ani jinak převést na jinou osobu. Elektromobil musí být po celou dobu udržitelnosti projektu registrován v České republice a musí být používán převážně na území ČR.

Majitel elektromobilu je také povinen pravidelně předkládat monitorovací zprávy o využívání vozidla. Tyto zprávy se odevzdávají jednou ročně a musí obsahovat informace o najetých kilometrech, způsobu využívání vozidla a jeho technickém stavu. Součástí dokumentace musí být také fotografie vozidla a kopie servisní knihy, která dokazuje pravidelnou údržbu v souladu s požadavky výrobce.

V případě pojistné události je příjemce dotace povinen neprodleně informovat poskytovatele dotace a zajistit adekvátní náhradu nebo opravu vozidla. Po celou dobu udržitelnosti projektu musí být vozidlo řádně pojištěno, a to jak povinným ručením, tak i havarijním pojištěním. Příjemce dotace musí archivovat veškerou dokumentaci související s poskytnutím dotace po dobu deseti let od data poskytnutí podpory.

Důležitou povinností je také zajištění publicity projektu. Na vozidle musí být umístěny předepsané prvky publicity, které informují o spolufinancování z evropských fondů. Tyto prvky musí být zachovány v čitelné podobě po celou dobu udržitelnosti projektu. Příjemce dotace je rovněž povinen umožnit kontrolu vozidla a související dokumentace oprávněným osobám, a to kdykoliv během doby udržitelnosti projektu.

V případě závažných technických problémů s vozidlem je nutné situaci neprodleně konzultovat s poskytovatelem dotace. Pokud by došlo k situaci, kdy není možné vozidlo dále provozovat z technických důvodů, musí příjemce dotace předložit odborný posudek a návrh řešení situace. Poskytovatel dotace následně rozhodne o dalším postupu.

Příjemce dotace musí také sledovat a dodržovat případné změny v podmínkách dotačního programu, které mohou být v průběhu doby udržitelnosti upravovány. Je nezbytné pravidelně kontrolovat komunikační kanály poskytovatele dotace a reagovat na případné výzvy k doplnění informací nebo dokumentace. Nedodržení stanovených povinností může vést k částečnému nebo úplnému odebrání dotace a povinnosti vrátit poskytnuté finanční prostředky včetně případného penále.

V neposlední řadě je příjemce dotace povinen vést přehlednou evidenci o provozu vozidla, včetně záznamů o dobíjení, servisních prohlídkách a případných opravách. Tato evidence musí být na vyžádání kdykoliv k dispozici kontrolním orgánům. Příjemce musí také zajistit, že vozidlo bude používáno v souladu s jeho určením a že bude dodržován ekologický aspekt provozu, který byl jedním z důvodů poskytnutí dotace.

Výhody elektromobilu pro životní prostředí

Elektrická vozidla představují významný krok k udržitelnější budoucnosti našeho životního prostředí. Hlavním přínosem elektromobilů je výrazné snížení emisí skleníkových plynů, které vznikají při běžném provozu vozidel se spalovacími motory. Toto snížení emisí je zvláště důležité v městských oblastech, kde se koncentrace škodlivých látek v ovzduší často pohybuje nad povolenými limity.

V souvislosti s dotačními programy na pořízení elektromobilů je třeba zdůraznit, že stát aktivně podporuje přechod na čistší formy dopravy. Aktuální dotační programy nabízejí příspěvky až do výše několika set tisíc korun, což významně snižuje počáteční investici do elektrického vozidla. Tyto dotace jsou dostupné jak pro soukromé osoby, tak pro firmy a podnikatele, čímž se elektrická mobilita stává dostupnější pro širší spektrum uživatelů.

Kromě přímého snížení emisí CO2 přinášejí elektromobily další environmentální benefity. Významně redukují hlukové znečištění v městských aglomeracích, což má pozitivní dopad na kvalitu života obyvatel. Tichý provoz elektrických vozidel přispívá ke snížení stresu a zlepšení celkového životního prostředí ve městech. Navíc, absence výfukových plynů znamená, že elektromobily neprodukují žádné lokální emise, což je zvláště důležité v hustě obydlených oblastech.

Z hlediska životního cyklu je důležité zmínit, že moderní elektromobily jsou konstruovány s důrazem na recyklovatelnost materiálů. Většina komponentů, včetně baterií, může být na konci životnosti vozidla recyklována a znovu využita. To významně snižuje celkovou ekologickou stopu vozidla v průběhu jeho životního cyklu. Současně s rozvojem technologií pro recyklaci baterií se tento aspekt stává stále významnějším argumentem pro podporu elektromobility.

Při využívání energie z obnovitelných zdrojů se ekologický přínos elektromobilů ještě násobí. Kombinace elektromobilu s domácí fotovoltaickou elektrárnou představuje ideální řešení pro maximální snížení uhlíkové stopy. Mnoho majitelů elektromobilů již nyní využívá této synergie a díky státním dotacím na fotovoltaiku je tato kombinace finančně dostupnější.

Důležitým aspektem je také vliv na celkovou energetickou bezpečnost a nezávislost. Elektromobilita pomáhá snižovat závislost na fosilních palivech a podporuje využívání lokálních zdrojů energie. To má pozitivní dopad nejen na životní prostředí, ale také na ekonomickou stabilitu a energetickou soběstačnost. V kontextu současných klimatických výzev představují elektromobily klíčový nástroj pro dosažení uhlíkové neutrality v dopravním sektoru.

Dostupné značky a modely s dotací

V rámci dotačního programu na podporu elektromobility jsou k dispozici různé značky a modely elektrických vozidel, které splňují stanovené podmínky pro získání dotace. Maximální cena podporovaného vozidla nesmí přesáhnout 1,5 milionu korun včetně DPH, což významně ovlivňuje výběr dostupných modelů. Mezi nejdostupnější elektromobily na českém trhu, na které lze čerpat dotaci, patří například Dacia Spring, která představuje cenově nejdostupnější variantu. Tento model se pohybuje v základní výbavě kolem 600 000 Kč, což z něj činí velmi atraktivní volbu pro zájemce o elektromobilitu.

Renault nabízí model Zoe, který je dlouhodobě oblíbeným elektromobilem v Evropě a splňuje podmínky dotačního programu. Ve střední třídě najdeme Peugeot e-208 a Opel Corsa-e, které sdílejí stejnou technickou platformu a nabízejí moderní design spolu s praktickou využitelností pro městský provoz. Citroën ë-C4 představuje zajímavou alternativu v kategorii crossoverů, přičemž kombinuje vyšší posed s komfortním odpružením.

Škoda Enyaq již nespadá do dotačního programu kvůli vyšší ceně, ale menší model Škoda Citigo-e iV (pokud je dostupný na trhu ojetých vozidel) podmínky splňuje. Volkswagen nabízí modely ID.3 v základních verzích, které se vejdou do stanoveného cenového limitu. Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro patří mezi korejské zástupce, kteří v základních verzích s menší kapacitou baterie rovněž splňují podmínky pro získání dotace.

Zajímavou alternativou jsou také modely značky MG, která na český trh vstoupila relativně nedávno. Model MG4 Electric představuje moderní hatchback s velmi dobrým poměrem ceny a výkonu. Mezi další dostupné modely patří Fiat 500e, který cílí především na městský provoz a nabízí charakteristický retro design v moderním elektrickém provedení.

Je důležité zmínit, že konkrétní dostupnost modelů se může měnit v závislosti na aktuální nabídce výrobců a vývoji cen. Někteří výrobci mohou upravovat ceny nebo výbavy svých modelů tak, aby splňovaly podmínky dotačního programu. Potenciální zájemci by měli vždy ověřit aktuální cenu a dostupnost vybraného modelu u autorizovaných prodejců.

Při výběru elektromobilu je také vhodné zvážit nejen pořizovací cenu a možnost získání dotace, ale také praktické aspekty jako dojezd na jedno nabití, rychlost nabíjení, velikost vozidla a servisní zázemí značky v České republice. Většina podporovaných modelů nabízí reálný dojezd mezi 200 až 400 kilometry, což je pro běžné každodenní využití více než dostačující. Důležitým faktorem je také dostupnost nabíjecí infrastruktury v místě bydliště a na častých trasách uživatele.

Publikováno: 12. 05. 2025

Kategorie: doprava